Fire Emblem: Three Houses

Spelarkiv

Fire Emblem: Three Houses

Det första Switch-spelet i den turbaserade strategiserien.

Recension: Fire Emblem: Three Houses

Fire Emblem: Three Houses satsas det stort på den sociala biten. Hade det varit tidstypiskt för spelet hade förmodligen alla karaktärer haft en stor närvaro på sociala medier och postat selfies alltför ofta. Istället blir det tebjudningar, blommor, presenter, matlagning, och förtroliga samtal. Det låter kanske en aning bisarrt för ett turbaserat strategispel där svärd, yxor, och magi används, men det får faktiskt spelet att växa.

Tidigt i spelet blir du utvald till att vara lärare för ett av tre hus på en militärskola. Du får välja vilket hus du vill ha ansvar för och sedan blir detta även din bataljon. Som lärare lär du ut olika färdigheter inför strider och ser till att eleverna gör rätt karriärval. Det är här hela strategibiten börjar. Det finns mängder med taktiska beslut att ta – som vanligt i ett Fire Emblem-spel. Om man vill kan man fundera på varje litet beslut, alla kombinationer och taktiska val i oändlighet. Det är upp till spelaren själv att välja vilken nivå av strateginörderie som passar.

Det här spelar vi i helgen (vecka 44)

Det är Halloween-helg, och dessutom släppvecka för ett av årets mest spännande Switch-spel: det mycket vältajmade Luigi’s Mansion 3. En av medlemmarna i Kong-kvartetten kommer att testspela Luigis senaste spökäventyr. En annan av de fyra har gått upp i rök. De övriga två fördriver helgens speltid genom att försvinna in i ett öppet rollspel som inte finns på Switch än, men som kommer att portas vad det lider. Snart, hoppas vi.

Det här spelar vi i helgen (vecka 38)

Årets kanske mest speltäta vecka på Switch går mot sitt slut, och den har bjudit på något för alla. The Legend of Zelda: Link’s Awakening för fans av actionäventyr, GRID Autosport för racingfanatiker, Untitled Goose Game för den som vill ha något nytt och spännande, Puzzle Quest: The Legend Returns för pusselspelare, och JRPG-fans får försöka hinna med Ni No Kuni: Wrath of the White Witch innan Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age släpps nästa vecka. Det är bara 100 timmar långt, trots allt. Inga problem.

Det här är vad Kong-redaktionen kommer att lägga sin speltid på i helgen.

​​Besegrad av Fire Emblem

​​Fire Emblem: Path of Radiance till Gamecube var mitt första, och till en början mycket motvilliga, möte med Fire Emblem-serien. När spelet dök upp, tillsammans med uppmaningen att recensera det, försökte jag febrilt ta mig ut ur situationen. Trots otaliga försök att förklara varför jag hatade turbaserade strategispel så hamnade det, på något oförklarlig sätt, ändå på mitt vardagsrumsbord. Än i dag hävdar jag att det måste har varit någon form av mörk magi inblandad. Dessutom åkte jag på frossa, huvudvärk, och halsont samma kväll. Det låter ju onekligen som en förbannelse, inte sant?​​