Arkiv

Recensioner

Här samlar vi recensioner som Kong-redaktionen har skrivit. Nyfiken på vårt betygsssystem? Klicka här!

Recension: Horizon Chase Turbo

En del spel framkallar ett fånleende direkt. Ofta är det för att de träffar en kär punkt från förr, när ett nostalgiskt behov, boostar ett minne om du så vill. Horizon Chase Turbo är ett sådant spel för mig, och designat för att vara det för många. Detta faktum – att det är en flirt med svunna tiders arkadracingspel – känns kanske lite billigt, men det gör ingenting för det här är en bra flirt, och början på en långvarig kärlek.

Recension: Two Point Hospital

Two Point Hospital är ett i dagsläget allt annat än färskt spel. Det släpptes till PC redan i mitten av 2018, men har alltså på senare tid även hittat till Switch.

De flesta av er känner säkert redan till vad det handlar om. Vi bygger vårt eget sjukhus och anpassar det efter klientelet och deras minst sagt lustiga åkommor för att kunna tjäna pengar, och på så sätt expandera vidare. Konceptet som sådant är lastgammalt, men det påverkar vare sig spelbarheten eller underhållningen på något sätt.

Recension: PictoQuest: The Cursed Grids

En del saker är bara obegripliga, och PictoQuest: The Cursed Grids är en sådan sak. Det handlar om klassisk picross, alltså lösa enkla små bräden genom att lista ut vilka rutor som kan kryssas, och det borde inte gå att misslyckas med. Inte ens om du klär det i chibistil med fantasytema och lätta (med betoning på lätta) rollspelselement borde det kunna gå åt pipan. Men jo. Grattis, ni lyckades.

Recension: Pokémon Sword & Shield

Pokémon Sword & Shield drabbades av kontrovers efter kontrovers månaderna innan det släpptes. Först uppdagades att spelet inte skulle ha stöd för alla Pokémon som har varit med i tidigare spel – en kontrovers som snart döptes till Dexit. Fyndigt, bra jobbat internet. När spelet närmade sig release försökte moddare med tidig tillgång till resurserna i spelet motbevisa Game Freaks påståenden om att alla Pokémon-modeller hade ritats om genom att jämföra antalet polygoner i olika Pokémon med de i tidigare spel i serien. Motståndsrörelsen nådde sin kulmen med en namninsamling i vilken ”fans” bad Donald Trump stoppa släppet av spelet. Igen, bra jobbat internet.

Donald Trump stoppade inte släppet av Pokémon Sword & Shield, vilket betyder att jag har kunnat ägna de senaste två veckorna åt att bedöma huruvida storleken på Pokédexen eller antalet polygoner i Charmanders karaktärsmodell ligger spelet till last.

Det gör de inte.

Pokémon Sword & Shield har brister helt orelaterade till Pokédexens storlek och Charmanders polygoner. De skavankerna är dock inte stora nog att förändra det faktum att jag inte har haft så här roligt med ett Pokémon-spel sedan jag spelade dem på Game Boy Advance.

Recension: Yaga

Yaga är ett actionäventyr där du axlar rollen som den otursförföljde smeden Ivan. Tsaren är förbannad (alltså, av en häxa, men han är rätt sur med) och förbannelsen handlar om rikets mest otursamme man. Det råkar vara Ivan, som tsaren helst skulle vilja mörda, men det får han inte, så istället skickar han iväg smeden på ett omöjligt uppdrag. Fast det är inte omöjligt, förstås – det hade blivit ett lite tunt spel i så fall, inte sant?