The Elder Scrolls: Blades kräver uppkoppling

The Elder Scrolls: Blades är ett lustigt litet mobilspel som kommer till Switch. Spelet går helt och hållet på räls, förutom i staden du bygger, vilket betyder att det inte direkt är den öppna fria värld vi är vana vid från exempelvis Skyrim.

Trailern, där Switch-versionen utannnonseras, visar hur du kan spela ganska väl.

Svinga Joy-Cons eller spela med vanliga kontroller

Nu har Bethesda bekräftat att The Elder Scrolls: Blades kommer kräva uppkoppling för att spelas till Switch. De motiverar detta med att den kommande PvP-arenan och funktionen att besöka varandras städer kräver uppkoppling, inte minst för att undvika fusk, men räkna med att folk kommer grymta om det här. Detta är förstås samma Bethesda som krävde inloggning på Doom-spelen tills pressen blev för hård och kravet togs bort. Nu är ju The Elder Scrolls: Blades något annat, så det kanske inte blir lika bråkigt här, men visst skaver det.

Andra saker vi fått veta: Det kan komma stöd för Amiibo, Switch-versionen ska hålla jämnt tempo med mobilversionerna i den mån det är möjligt, du kan inte använda tryckskärmen, och man säger fortfarande ”hösten” vad gäller släppdatumet. Allt detta och mer i Nintendo Everythings intervju. Sedan tidigare är det dessutom känt att det ska komma drakar och grejor till spelet, men man skyndar bevisligen långsamt.

Och hur lovande och/eller lockande är The Elder Scrolls: Blades? Jag recenserade iOS-versionen på Spelbloggen, och var väl inte direkt lyrisk. Kanske kan Switchens fysiska knappar göra det här till ett bättre spel, men just nu kan jag inte säga att jag är överdrivet peppad. Vill du ha en dos Elder Scrolls på din Switch så är Skyrim-versionen alldeles utmärkt, speciellt i handhållet läge.