Recension: Tetris 99

Tetris 99 är ett av dragplåstren för Nintendos onlinetjänst, Switch Online. Spelet ingår nämligen gratis, även om vissa spellägen – CPU Battle, klassiska Marathon med flera – är DLC som kostar pengar. Det gör inget, du får väldigt mycket spel för Switch Online-prenumerationen, men vill du ha allt så köper du DLC:t, eller den fysiska utgåvan som kommer i slutet av september.

Nintendo har gjort något väldigt speciellt med Tetris 99. De har tagit battle royale-konceptet – alla mot alla i massiv utslagskamp – och tetrisifierat det. Tänk dig det klassiska läget där du spelar mot datorn, eller en mänsklig motspelare för den delen, och skickar skräprader till dennes skärm genom att ta bort rader på din egen. Det, fast mot 98 andra spelare, är Tetris 99, och det är briljant. Rentav året spel-varning-briljant, och detta utan att du fått spela hela spelet.

Allt annat i Tetris 99 är faktiskt grädde på moset, som de säger. Att samla K.O. för att få bonusar, att skicka sina skräprader mot de som attackerar dig, allt det där är taktiska inslag som ger Tetris-pusslandet lite mer djup. I grund och botten så är det här Tetris mot 98 andra spelare online, och det räcker väldigt långt.

Om du öppnat plånboken för DLC:t, eller köpt den boxade versionen, så får du tillgång till fler spellägen, däribland det klassiska maratonläget. Jag har saknat det, och spelar det ibland, men det är faktiskt battle royale-kampen online jag återkommer till. Där får jag stryk, för i början så hade jag åtskilliga topp 10-placeringar, och en silvermedalj, men nu är det tufft att vara bland de 20 sista på banan. Kanske spelar jag helt enkelt för lite? Ibland är det boven i dramat, ibland är det att jag använder Nintendos Pro-kontroll för att jag vill spela framför TV:n. Styrkorset är inte bra nog där dessvärre, men handhållet fungerar spelet ypperligt, eller med en Joy-Con för den delen. Kontroll och precision är ju synnerligen viktigt när bitarna rusar mot marken och dina motspelare skjuter skräp på dig, då får en bit inte krascha ner okontrollerbart bara för att din handkontroll är sladdrig. Ja, jag har svurit över det, och ja, jag kommer fortsätta att klaga på Pro-kontrollens styrkors.

Tillbaka till Tetris 99. Med den senaste uppdateringen kom dagliga utmaningar vilka ger dig tickets, för vilka du kan köpa nya bakgrunder. Tidigare kunde du bara låsa upp nya bakgrunder genom att klara speciella helgevent, men nu blir det ännu mer av det i och med de dagliga utmaningarna. Det känns som ett fullt naturligt och givande inslag, faktiskt – jag kan inte klaga på det, speciellt inte när de första bakgrunderna kostar blott 15 tickets att låsa upp och en spelomgång, med en klarad utmaning, gav mig elva direkt…

Finns det då inget att klaga på, förutom Pro-kontrollen? Det skulle vara den något hetsiga musiken och det gräsliga gränssnittet. Inte för att det inte fungerar, utan för att det ser hemskt ut, grällt och skrikigt. Kontrasten mot det andra någorlunda moderna Tetris-spelet, Tetris Effect (som dessvärre bara finns till PlayStation 4), är total. Kanske är det medvetet, skrikigt och hetsigt i battle royale till Switch, och drömskt harmoniskt på PS4:an, vad vet jag.

Tetris 99 är troligen året spel om du frågar mig. Då kan det bara bli det högsta tänkbara betyget. Detta gäller oavsett om du nöjer dig med grundspelet, vilket alltså är gratis om du har Switch Online, eller har investerat i DLC:t eller den boxade versionen. Spelar ingen roll, för det här är bäst så här långt.

Kongligt