Recension: Mortal Kombat 11

Det här är en av de svårare recensionerna jag skrivit på sistone, och symptomatiskt med hur konverteringar av stora tunga spel blir till Switch. För Nintendos maskin är ju mil från såväl Xbox One som PS4 eller en matig speldator, och det är ju där AAA-titlarna ska skina. Vissa spel tar sig till Switch med, andemening och gränssnitt intakt, medan andra tolkningar är stympade dussintolkningar som inte borde existera.

Mortal Kombat 11 är nästan verbatim detsamma som till de lite mäktigare spelformaten. Man har tagit samma spel och gjort det till Switch, med blodstänk och allt. Främst betyder det fulare grafik.

Och då menar jag verkligen fulare grafik.

Det finns så mycket att klaga på, rent visuellt, att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Låt oss ta all typ av behåring – skägg och hår – som exempel. Det är svårt att göra hår trovärdigt i spel, ofta blir det stela plastmössor som typ följer fysikens lagar, men inte sällan fungerar det okej. Till Switch tänker jag direkt på Skyrim, där håret fungerar så bra som kan förväntas. I Mortal Kombat 11 flimrar det, texturerna vet inte riktigt var de ska vara, och det ser helt enkelt riktigt risigt ut. Inte risigt som en dålig hårdag, utan bara kasst. Värst är det i alla små miniklipp innan slagsmålet börjar, och förstås i story-läget som ju är tungt av sådant (även om det är en del förrenderad video där med). Det skär liksom i ögonen. Herregud! Så många andra spel gör det här så mycket bättre.

Videoklippen ser åtminstone okej ut

Men! Sedan börjar blodbadet, och då syns inte det där. Faktum är att då ser det rätt okej ut. Lite lågupplöst här och var, i synnerhet i bakgrunderna, men har du tid att begrunda dem så har du för dåligt motstånd. Spelet flyter på ypperligt, skulle jag vilja säga, i såväl dockat som handhållet läge. Det är imponerande, även om jag inte direkt är förvånad – Mortal Kombat 9 var en höjdpunkt till PS Vita och Mortal Kombat: Deception fungerade fint till PSP, så det går allt att göra fajtingspel i handhållet format. Förvisso är Mortal Kombat 11 betydligt fetare än ovan nämnda titlar, men ändå.

När du spelar Mortal Kombat 11 i handhållet läge så sticker grafiken inte i ögonen på samma sätt. Håret flimrar säkert, men det syns inte lika tydligt som på din överdimensionerade dumburk i vardagsrummet. Hade jag spelat på en Switch Lite, och inte sett spelet på tv:n (eller till PS4 för den delen), så hade jag nog inte varit lika hård ovan. Men Switch är inte bara handhållen, så det går inte att förbise hur groteskt fult det blir i stort format.

Hade jag haft en Switch Lite hade nästa problematik antagligen inte heller dykt upp. Jag avskyr nämligen att spela Mortal Kombat 11 handhållet. Till saken hör att jag önskar att det var precis tvärtom, jag såg rentav fram emot ett bärbart Mortal Kombat, men den analoga spaken och jag är inte vänner i den här typen av spel. Det blir helt enkelt inte bra, vilket även är sant om jag spelar med en Pro Controller (eller hellre en 8BitDo N30 Pro) på tv:n – jag vill ha ett styrkors när jag ska puckla på australiensiska cyborg-mördare. De fyra knapparna som låtsas att de är ett styrkors må fungera i spel som Tetris 99, men när det vankas avancerade kombinationer så känns det inte rätt. Styrkorset på en Switch Lite torde vara en annan femma.

Besvikelsen rinner över mig här. Jag ville ha ett bärbart Mortal Kombat 11 och det fick jag, men spelupplevelsen duger inte. Trycker jag ned min Switch i docken och spelar på tv:n så blöder ögonen, eftersom jag sett (och äger) spelet till PS4.

Det är inte rättvist, för i övrigt är det här ett ypperligt spel. Jag tycker förvisso att storyn är ovanligt fjantig, men väl värd att spela igenom. Det är inte Mortal Kombat X-nivå här direkt, trots att det är samma format. Och jag känner inte för att pinna omkring i kryptan för att låsa upp saker, hela den delen har blivit lite för stor i MK-spelen på sistone. Samla och lås upp, absolut, men låt mig bara göra det utan en halvtaskig labyrint. Konsumables och tidskristaller, suck – jag vill faktiskt bara spela. Lyckligtvis känns de två sistnämnda som frivilliga inslag, men kryptan vill man spendera lite tid i för där låser du upp bra saker som förhöjer spelglädjen.

Mortal Kombat 11 är fenomenalt när du får slåss, vilket du kan göra i en mängd olika spellägen, som dessutom får nytt innehåll regelbundet. Du kan köpa extra slagkämpar så klart, däribland T-800 som jag ska stifta bekantskap med vid ett senare tillfälle, och det är oerhört mycket spel för pengarna. Det finns väldigt många timmar att slå ihjäl här.

Just Switch-versionen är den sämsta, det går inte att påstå något annat. Den flyter på bra, och har du inga problem med att spela fajtingspel med den analoga spaken så fungerar spelen ypperligt i handhållet läge även om du inte har en Switch Lite, så det känns konstigt att vara så här negativ. Men jag fick helt enkelt inte vad jag ville. Det gör det svårt att sätta ett betyg, för det är ju inte spelets fel att jag inte har en Switch Lite, eller någon lämplig tredjepartskontroll för bärbart spelande. Med styrkors fungerar ju Mortal Kombat 11 utmärkt för mig.

Jag kommer inte spela Mortal Kombat 11 i dockat läge igen. Det är inte värt det när det faktiskt står en PS4 med spelet bredvid. Men handhållet, där vill jag fortfarande ha det, för det här är ett väldigt bra spel. Så vad är lösningen? Ja, antingen får det bli en Switch Lite (men jag ogillar tanken på en extrakonsol), eller så får jag leta rätt på en Joy-Con-variant med styrkors. Ja, så får det nog bli, för det finns gott om ryggrader jag inte slitit ut ännu.