Yaga

Spelarkiv

Yaga

Valstyrd action när Ivan ger sig ut mot världen i actionliret Yaga.

Recension: Yaga

Yaga är ett actionäventyr där du axlar rollen som den otursförföljde smeden Ivan. Tsaren är förbannad (alltså, av en häxa, men han är rätt sur med) och förbannelsen handlar om rikets mest otursamme man. Det råkar vara Ivan, som tsaren helst skulle vilja mörda, men det får han inte, så istället skickar han iväg smeden på ett omöjligt uppdrag. Fast det är inte omöjligt, förstås – det hade blivit ett lite tunt spel i så fall, inte sant?

Det här spelar vi i helgen (vecka 46)

Vi är nu lite mer än halvvägs in i november, och med årets mest hektiska spelveckor i ryggen är Kong-redaktionen redo att ta en liten break från spelandet i helgen. En av oss ska flytta, en annan försvinner iväg till en elektronikfri retreat, en tredje ska jobba nästan hela helgen och en fjärde behöver återhämta sig lite. Men någon enstaka speltimme ska vi nog kunna klämma in, här och där. Så vad spelar vi i helgen?

Det här spelar vi i helgen (vecka 45)

Ännu en vecka går så sakteligen mot sitt slut, och Kong-redaktionen ser fram emot att sjunka ner i soffan med våra Switch-enheter i helgen. Luigis senare dammsugaräventyr fortsätter att underhålla två av Kong-medlemmarna, trots att vi har lagt halloween bakom oss. En tredje fortsätter att utforska främmande världar i ett öppen värld-rollspel som kommer till Nintendo Switch i början av nästa år, och en fjärde har spanat in ett gokart-spel med en viss katt som älskar lasagne.

Det här spelar vi i helgen (vecka 44)

Det är Halloween-helg, och dessutom släppvecka för ett av årets mest spännande Switch-spel: det mycket vältajmade Luigi’s Mansion 3. En av medlemmarna i Kong-kvartetten kommer att testspela Luigis senaste spökäventyr. En annan av de fyra har gått upp i rök. De övriga två fördriver helgens speltid genom att försvinna in i ett öppet rollspel som inte finns på Switch än, men som kommer att portas vad det lider. Snart, hoppas vi.

En enarmad smed mot världen i Yaga

Stackars Ivan har det inte lätt, och det är inte bara för att han bara har en arm. Nej, tsaren skickar honom på omöjliga uppdrag med mängder av otrevliga monster att hacka på. Som tur är så har Ivan hjälp från häxan Baba Yaga, och det verkar onekligen ge honom mystiska förmågor, om trailern nedan ska vara någon form av indikation i vad som väntar i Yaga.

Yaga bjuder på åtskilliga slut och lösningar då äventyret slumpas fram, vilket lovar åtskilliga omspelningar. Det ser och låter onekligen intressant, så vi ber att få återkomma när det närmar sig lansering den 12 november senare i år.