Recension: Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

Lite överraskande var det allt, att Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order utannonserades som exklusivt till Switch. Särskilt med tanke på att de båda föregångarna fanns utspridda över vilt skilda format. Men så blev det alltså, och här är vi nu.

I vanlig ordning är det Thanos, med följe av superskurkarna i Black Order, som hotar den galaktiska freden genom sina diaboliska planer. Skit händer, även det som vanligt, och sedan är kampen mot klockan och ondskan i gång där våra snygga och satan så vältrimmade förgrundsfigurer tar upp jakten på de gäckande infinity-stenarna.

Med en bit över 30 spelbara karaktärer att tillgå, och fler på ingång genom uppdateringar, så finns här något, eller ska jag kanske säga någon, för nästan alla Marvel-fans. Men även om det är en varierad skara hjältar där några fokuserar på närstrid medan andra fungerar bäst på distans, där några kan flyga och andra bara hoppa, så känns de genomgående mer eller mindre som samma skrot och korn i olika skepnader.

Du gör dig dock en tjänst om du ställer in dig på ett ganska så ytligt spel där såväl strategiskt djup som variation oftast lyser med sin frånvaro. Ultimate Alliance 3 är ett korridorspel där du hela tiden springer raka spåret från en sparpunkt till nästa, med några sporadiska undantag för hemligheter och bonusar. På vägen stöter vi på horder av generiska och upprepande fiender vars enda riktiga utmaning egentligen består av hur mycket stryk de tål, men lite hänger också på hur mycket tur/otur spelaren har med den stundtals otroligt bångstyriga och korkade kameran som är helt bortom vår kontroll. Det är först när det blir bossmöten som man får börja tänka till lite grann, och faktiskt även ladda om spelet några gånger efter svidande nederlag. För till och med på det lättaste läget kan det bli så pass hett om öronen att även erfarna spelare får sig en omgång.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order är ett klart godkänt soffliggarspel som blir extra kul om du delar den något monotona upplevelsen – och soffan – med någon annan. Njut av alla tillgängliga hjältar, uppgraderingar, ostiga dialoger och blixtrande strider. Men vet att Switchen som hårdvara verkligen får jobba för att i bästa mån upprätthålla fasaden, och ibland blir det lite väl tungt.