Recension: Piczle Cross Adventure

Det är helt omöjligt att inte irritera sig på namnet, Piczle Cross Adventure, och irritationen slutar inte där. Dels så är vår pusslande protagonist extremt irriterande, och dels så går det här spelet hjärndött långsamt. Det är nämligen ett typiskt Picross-spel, men samtidigt vill det vara ett (banalt) rollspel. Mixen är inte särskilt bra, för det blir en väldig massa otroligt simpla pussel innan spelet blir svårt.

Och nämnde jag att protagonisten är en tjatig, irriterande, tråkig typ?

Lägg till ett halvtaskigt ”kolla du spelar på en gammal CRT-skärm”-filter på hela spelet och man blir lite trött.

Men visst, är det här din första bekantskap med Picross-genren, för det är absolut en sådan trots RPG-ambitionerna, så är Piczle Cross Adventure en bra start. För oss andra, vi som spelat en mängd spel av den här typen, är det mest trams i vägen medan vi väntar på pussel värda tankemödan.

Så betyget här blir lite fel, eftersom jag spelat väldigt många spel av den här typen och därmed blir lätt uttråkad i väntan på att det blir någon form av utmaning, medan nybörjare faktiskt har en vettig startpunkt i det här formatet. +/- ett, kan man väl säga…

Godkänt