Recension: Horizon Chase Turbo

En del spel framkallar ett fånleende direkt. Ofta är det för att de träffar en kär punkt från förr, när ett nostalgiskt behov, boostar ett minne om du så vill. Horizon Chase Turbo är ett sådant spel för mig, och designat för att vara det för många. Detta faktum – att det är en flirt med svunna tiders arkadracingspel – känns kanske lite billigt, men det gör ingenting för det här är en bra flirt, och början på en långvarig kärlek.

Horizon Chase Turbo skäms inte för 90-talslooken eller att man helt klart vill att du ska tänka på spel som Out Run, Rad Racer, eller Lotus Turbo Challange. Det sistnämnda ligger nog närmst det här, men varmast mitt hjärta är ändå Rad Racer (kommer ni ihåg 3D-brillorna?) till NES. Horizon Chase Turbo är som det, fast mycket mer, och modernt på så sätt att du får uppgradera din bil och ha dig.

Det låter till och med som det ska, vilket inte är så konstigt eftersom Barry Leitch har gjort musiken. Han är känd från Top Gear och Lotus Turbo Challenge 2, bland annat, som kompositör då. Helt rätt val, och det låter bra. Jag minns hur jag fastnade för musiken i just Lotus Turob Challenge 2 till Amigan, och Horizon Chase Turbo är inget undantag.

Du får precis vad du förväntar dig Horizon Chase Turbo. 30 bilar att låsa upp och uppgradera, Nitro för att köra fort och Fuel för att faktiskt komma i mål, ett omfattande World Tour-läge, turneringsläge och Endurance som sätter ihop alla banor (!) till ett enda långt race. Och just det, upp till fyra spelare kan göra upp på delad skärm lokalt, vilket förstås är helt underbart i ett spel som det här. Dessvärre finns det inget stöd för att köra fort online, men ska jag vara ärligt saknar jag inte det. Du kanske tycker annorlunda. Och räcker inte allt det där så finns det en hel del DLC att kika på, inklusive ett barnspelsläge som gör spelet mer tillgängligt för de mindre.

Horizon Chase Turbo är en lyckad flirt med vad som varit. Det är inte fullt med licensierade bilar eller något sådant, men väl med högoktanig spelglädje. Gillar du racing och gärna drömmer dig tillbaka till Rad Racer, då är det här ett spel för dig.