Välkommen till Kong

Kong-party

Håll i era prinsar och prinsessor, ställ upp armén runt Empire State Building, och se upp för lågt flygande tunnor – apan är tillbaka!

Kong är tillbaka, som synes. Det känns helt rätt för oss att fokusera på Nintendo. I dag, när spelen pendlar mellan lootboxinfekterade chansmaskiner, inuti app-dränkta gratisspel, eller själlöst rapande av same old same old i 4K, så är Nintendos Switch en lysande stjärna av hoppfullhet. Det är nästan som att Nintendo, trots alla sina fel och brister, är det enda företaget som verkligen respekterar spelen. Som att det finns i deras DNA, för att ta till en fruktansvärt trött beskrivning.

Så, Nintendo – upp till bevis! Apan har ögonen på er.


Det här kanske föder fler frågor än svar, så vi drar till med en liten impromptu-FAQ.

Vad är Kong egentligen? 
Kong är en blogg. Vi valde det formatet framför andra mer traditionella spelsajtsutföranden för att vi vill ha det pågående narrativet. 

Vad kommer ni skriva om? 
Nintendo. Vi gör det med nyhetsposter, egna funderingar och analyser, recensioner, med mera.

Recensioner! Hur ser betygsskalan ut? 
Vi är, i sann Kong-anda, stenhårda. En apa är underkänt (undvik!), två apor är godkänt (du kan gilla det), tre apor är bra (säkert köp), fyra apor är utmärkt (köp bums), och fem apor är kongligt (olagligt att inte äga). Inga halva betyg, vi är konsekventa typer.

Vilka är ni som skriver? 
Thord, Rickard, Malin, och Anders. Vi kommer även bjuda in våra vänner att gästposta lite då och då.

Hur följer jag er? 
Besök kong.se…? Men vi vet, det är lite svårt att komma ihåg sådana saker, ingen använder ju bokmärken längre. Vi har ett nyhetsbrev för att ni inte ska missa något, prenumerera på det. Följ oss även på Twitter, Facebook, och Instagram, så att vi kan tjata ut länkar till våra uppdateringar där med.

Varför har ni inga kommentarsfält och var är forumet? 
Ingen gillar ett dött kommentarsfält eller ett tomt diskussionsforum. Konversationen i dag sker främst på sociala medier, och oavsett vad vi tycker om det så är det bara att gilla läget. Med det sagt, vem vet vad som kan tänkas komma framöver? Vill ni, kära läsare, så vill vi med…

Det här låter dyrt och jobbigt! Vad är affärsmodellen? 
Låt oss svara med vad affärsmodellen inte är. Vi kommer inte publicera casinolänkar, sälja någons personuppgifter, eller ge höga betyg till spel bara för att de skickas till oss. Om vi kör en annons för ett spel så ändrar inte det hur vi kommer skriva om det, pengar kan inte påverka våra redaktionella beslut. Inte förr, och inte nu heller. Kong-gänget har varit med ett tag, vi vet hur det här ska göras. Transparent och ärligt.

Ja, okej, men nu var det ju faktiskt affärsmodellen som… 
Vänta och se. Men alla gillar väl merch?

Hur hänger Kong ihop med Spelbloggen? 
Samma ägare, delvis samma skribenter, men inte alls vare sig redaktionellt eller affärsmässigt. De är helt särskilda, även om det mycket väl kan komma att korslänkas förstås. Det här är internet, länkar är bra.

Vem är utgivare och vem har byggt det här? 
TDH For The Win AB äger och publicerar Kong, med Thord D. Hedengren som ansvarig utgivare. Divide & Conquer har designat och byggt.


Nog om det. Om du läste det här direkt när posten publicerades och basunerades ut till världen, det vill säga 13:00 den 11 september 2019, så finns det redan mer läsning. Och det kommer det göra i en strid ström hela eftermiddagen. Läste du det här senare så, ja, posterna finns ju där då med!

Välkomna. Nu kör vi!

Läs mer om: