Tacka Miyamoto för Chamber Dungeon i Link’s Awakening

I nysläppta The Legend of Zelda: Link’s Awakening till Switch (Kong har så klart en recension på ingång) så får vi skapa egna grottor, eller ”dungeons” om du så föredrar. Läget kallas Chamber Dungeon och ger spelaren möjlighet att lägga ut färdiga rum, för att skapa en halvt om halvt egengjord grotta, om än med en del förutbestämda villkor som medföljer de olika rummen.

Men hur kommer det sig att Nintendo valde att implementera något sådant här när det inte fanns i originalet till Game Boy?

Jo, det var nämligen, enligt IGN, efter påtryckningar från Shigeru Miyamoto själv som Zelda-seriens producent, Eiji Aonuma, började fundera på konceptet. Miyamoto hade efter samtal med Aonuma önskat se Super Mario Maker-liknande inslag i ett Zelda-spel, och det var således på den vägen som Chamber Dungeon kom till. Men först efter lite huvudbry eftersom de inte var helt säkra på hur detta skulle kunna göras så tillgängligt som möjligt.

Hela intervjun med Eiji Aonuma kan läsas här. I videon ovan visas även hur spelmekaniken fungerar i Chamber Dungeon.