Om du också gillar att bläddra runt i eShop-butiken på Switch så har du säkert lagt märke till man ibland snubblar över spel som är så dramatiskt rabatterade att man inte begriper hur ekvationen går ihop. Titlar som i vanliga fall kostar 200-300 kronor kan ibland hittas för under tian. Stephen J Bronner på Kotaku la också märke till rabatterna, och han hörde av sig till några av utvecklarna som har prövat strategin.
Resultatet är ett intressant reportage om hur eShop-ekonomin har utvecklats sedan Switch lanserades.
“We want to find the sweet spot where people buy it without thinking about it,” said [Seth Scott, utvecklare av plattformaren Membrane], who added that most of the money brought in for the game has been during sales. “We just eclipsed 100,000 sales with our last discount of 99 percent off,” he said. Only 1 percent of those sales were made when the game was at full price.
Utvecklarna som intervjuas verkar i huvudsak positiva till det genomslag de har fått med de massiva prissänkningarna, men understryker också att de vill se nya och bättre verktyg för filtrering på eShop. Det kan vi nog alla hålla med om. 99 procent-rabatter låter inte som en hållbart sätt att få synlighet i butiken.