Att trassla sig ned från ett berg på en mountainbike på så kort tid som möjligt, utan att bryta ben eller spräcka skallen, är faktiskt något jag har viss erfarenhet av. Ja, inte just berg då, men väl småstökiga skogspartier. Mina ringa erfarenheter (och bristande, ja, allt) har dock väldigt lite att göra med Lonely Mountains: Downhill. Lite som när jag spelar andra sportspel – det är på en annan nivå.
Arkiv
Recensioner
Här samlar vi recensioner som Kong-redaktionen har skrivit. Nyfiken på vårt betygsssystem? Klicka här!
Recension: Piczle Cross Adventure
Det är helt omöjligt att inte irritera sig på namnet, Piczle Cross Adventure, och irritationen slutar inte där. Dels så är vår pusslande protagonist extremt irriterande, och dels så går det här spelet hjärndött långsamt. Det är nämligen ett typiskt Picross-spel, men samtidigt vill det vara ett (banalt) rollspel. Mixen är inte särskilt bra, för det blir en väldig massa otroligt simpla pussel innan spelet blir svårt.
Recension: Animal Crossing: New Horizons
Sällan har ett spel definierat en tid så totalt som Animal Crossing: New Horizons gör just nu. Folk flyr pandemier och karantänkriser till sina inte längre särskilt övergivna öar, och Nintendo kan dra en lättnadens suck över att ett av deras mest efterlängtade Switch-spel är en megasuccé.
Nästan hela Kong-redaktionen har spelat Animal Crossing: New Horizons sedan det släpptes (det är bara Rickard som inte fastnar för det här), så visst passar det väl med en grupprecension?
Så här bra är Animal Crossing: New Horizons.
Recension: Horizon Chase Turbo
En del spel framkallar ett fånleende direkt. Ofta är det för att de träffar en kär punkt från förr, när ett nostalgiskt behov, boostar ett minne om du så vill. Horizon Chase Turbo är ett sådant spel för mig, och designat för att vara det för många. Detta faktum – att det är en flirt med svunna tiders arkadracingspel – känns kanske lite billigt, men det gör ingenting för det här är en bra flirt, och början på en långvarig kärlek.
Recension: Two Point Hospital
Two Point Hospital är ett i dagsläget allt annat än färskt spel. Det släpptes till PC redan i mitten av 2018, men har alltså på senare tid även hittat till Switch.
De flesta av er känner säkert redan till vad det handlar om. Vi bygger vårt eget sjukhus och anpassar det efter klientelet och deras minst sagt lustiga åkommor för att kunna tjäna pengar, och på så sätt expandera vidare. Konceptet som sådant är lastgammalt, men det påverkar vare sig spelbarheten eller underhållningen på något sätt.
Recension: Bucket Knight
Recension: PictoQuest: The Cursed Grids
En del saker är bara obegripliga, och PictoQuest: The Cursed Grids är en sådan sak. Det handlar om klassisk picross, alltså lösa enkla små bräden genom att lista ut vilka rutor som kan kryssas, och det borde inte gå att misslyckas med. Inte ens om du klär det i chibistil med fantasytema och lätta (med betoning på lätta) rollspelselement borde det kunna gå åt pipan. Men jo. Grattis, ni lyckades.
Recension: Dark Quest II
Recension: Sega Ages: Shinobi
Recension: Cardpocalypse
Allt är inte som det borde vara i Dudsvale, det dyker upp läbbig gegga överallt. Det är bakgrunden till det här kortspelet med äventyrssekvenser, och också allt jag tänker säga om storyn, för det är klart mysigast att uppleva den själv. För låt oss få det sagt: Cardpocalypse är en mysig, om än lite förutsägbar och stundtals långsam, berättelse värd din tid.
Inget kvar att ladda.